Publicacions

  • Publicacions

    Ioga per a la prevenció dels conflictes


En Nico fa ioga


En Nico ha sortit de l'ou i té ganes de volar. La seva mare li ensenya unes postures de ioga per reforçar el cos. Junts comencen una nova aventura plena de tendresa i d'emocions.

Autora: Dolors Garcia

Il·lustracions: Anna Recasens


El ioga a l’escola, un aprenentatge per a la vida


Si entenem l’educació com un aprenentatge per a la vida veurem que depassa la mera funció instrumental i s’estén cap al desenvolupament integral de la persona. El ioga treballa des d’aquesta perspectiva, tenint en compte que som una unitat: cos, ment, emocions, espiritualitat.

Ens han ensenyat a formar als nens i joves amb matèries externes a la persona, i amb això pensem que es podran desenvolupar com a adults. Però no ens han ensenyat a desenvolupar la vida interior, a conèixer-nos més a nosaltres mateixos. Les emocions, la respiració, escoltar el cos, tot això és una font de saviesa que també s’hauria d’ensenyar a l’escola i des de petits. És necessari créixer per dintre i per fora i aquest equilibri és el que ens permetrà sentir-nos segurs i amb una bona autoestima.

D’altra banda, vivim en una societat accelerada, de canvis constants: tecnològics, familiars, socials, educatius, i això crea, moltes vegades, tensions i estrès.

Pel que fa als alumnes, si mirem la seva jornada laboral (escola, activitats extraescolars…) veurem que necessiten tenir espai i temps per assimilar tota la informació que reben al llarg del dia, ja que, si no, pot acabar afectant el seu estat intern.

Com a mestres podem modificar els continguts i la forma d’ensenyar, obrint nous camins que ens portin cap a la societat del benestar.

L’objectiu del ioga a l’educació és desenvolupar les potencialitats dels alumnes i ajudar-los a créixer com a persones. Per aconseguir-ho, utilitza una sèrie de passos extrets del ioga clàssic (Els Yoga Sutras de Patanjali) i els adapta al context escolar. Aquests passos es poden incloure dins de les competències personal i social i les capacitats en el currículum escolar. També enllacen amb els Quatre Pilars de l’Educació en l’Informe Delors: aprendre a conèixer, aprendre a fer, aprendre a viure junts, aprendre a ser.

Els passos que utilitza són:

Treballar junts i millorar les relacions amb l’entorn

El primer pas, serveix per despertar la consciència de ser un mateix sense deixar d’estar atent a l’altre, desenvolupant un esperit d’equip i de responsabilitat amb l’entorn. És necessari dedicar un temps a la reflexió, a compartir experiències, a treballar en grup, a respectar els companys; això els permetrà entendre que formen part d’un col·lectiu on ningú se sent exclòs.

Eliminar toxines i pensaments negatius

Els exercicis de desbloqueig, d’obertura i d’irrigació del cervell, formen part de la neteja del cos. Si els alumnes estan nerviosos, bloquegen l’energia i poden crear conflictes. D’altre banda, utilitzar el sentit de l’humor, el joc, la sorpresa, els motiva a aprendre i els fa sentir bé.

El ioga és una disciplina igualitària i integradora que ens ensenya a obrir la ment i el cor per acceptar les diferències entre les persones, a practicar la no violència, aspectes molt importants en una societat cada vegada més diversa i plural.

Adoptar una bona postura

A nivell físic, les postures de ioga els ajuda a prendre consciència del seu propi cos, a concentrar-se, a reduir l’estrès, repercuteixen en el bon funcionament de l’hipocamp i el desenvolupament de les funcions executives del cervell, que són bàsiques pel rendiment acadèmic. També desenvolupen la capacitat de resposta dels dos hemisferis cerebrals i ajuden a mantenir el seu equilibri.

Equilibrar l’energia a través de la respiració

El ioga considera que al respirar, a part d’aire, també es mobilitza energia. Les emocions es reflecteixen de forma immediata en la forma de respirar. És important ensenyar als alumnes a observar la seva respiració sense modificar-la. Més endavant es poden fer exercicis per calmar-los si estan nerviosos, activar-los si estan apàtics o equilibrar-los.

Aïllar-se dels sentits externs i relaxar-se

Els moments de relaxació serveixen perquè els alumnes vagin assimilant la informació que reben durant el dia. És important fer petites pauses i desconnectar dels estímuls externs. D’altra banda, cada gest que fem, cada sensació que experimentem, es relaciona amb una part del cervell. Si fem una relaxació nomenant diferents parts del cos, afavorim el massatge de tota la zona cerebral i els ajudem a relaxar el sistema nerviós.

Saber-se concentrar

La concentració esdevé quan podem mantenir una atenció sostinguda. Normalment demanem als alumnes que es concentrin, però no els ensenyem com aconseguir-ho. Els hem d’ensenyar a centrar la seva atenció en una sola activitat mental, deixant de banda els estímuls externs. Aquesta capacitat d’aïllar-nos de l’entorn no és innata, s’aprèn, “aprendre a aprendre”.

Ampliar la consciència a través de l meditació

La pràctica sistemàtica de la concentració ens porta cap a l’estat de meditació. Si tenim en compte que l’atenció dels alumnes és canviant, la meditació els serveix per contrarestar la quantitat d’estímuls que tenen, els ajuda a reduir l’estrès, afavoreix la creativitat, millora la memòria, afavoreix el rendiment escolar, ens fa viure el present.

Dolors Garcia Debesa, presidenta RYE Espanya


Ioga per a la prevenció dels conflictes


El savi Patanjali va ser el primer a codificar el ioga en els Ioga Sutra. Patanjali definia el ioga com "la restricció de les fluctuacions de la ment". Les fluctuacions són tots els moviments que es generen en el nostre interior: pensaments, emocions, desitjos, records, fantasies, etc.

La capacitat de trobar recursos interns que ens permetin aprendre i créixer davant els obstacles que se'ns presenten, són una oportunitat per viure de forma més harmònica amb un mateix i amb els altres.

La pràctica de l'ioga prevé l'estrès i l'ansietat, alhora que contribueix a millorar els problemes de comportament i de conducta, ja que ajuda a relaxar el cos i la ment, augmenta la concentració, disminueix l'agressivitat, reforça l'autoestima i fa que els conflictes es puguin afrontar d'una manera més serena i reflexiva.

El ioga serveix per ampliar la consciència i purificar la ment. Ahimsa és la renúncia a fer mal de pensament, paraula o acció. Una actitud de no violència cap a tots els éssers vius. És un precepte que es basa en l'amor cap a un mateix i cap als altres. Dins dels Ioga Sutra apareix com una de les cinc virtuts de el primer pas que Patanjali va codificar per a l'alliberament de l'ésser humà. Ens diu que les causes de la violència són: el desig, la còlera i la confusió. Sosté que la violència produeix dolor i ignorància, per tant, allà on hi ha ignorància trobem l'arrel de la violència, i afegeix que la pràctica de la no violència (ahimsa), acaba amb l'enemistat. A partir d'aquí, només queda la fraternitat.

Una de les virtuts per a la pràctica de la no violència és el cultiu de l'atenció i la compassió, és a dir, donar-se compte de la violència en les accions, pensaments i paraules perquè aquesta percepció la pugui transformar.

Treballar la part física en grup, fer respiracions compartides, relaxacions, gestionar les emocions, són eines que s'utilitzen a l'aula per desenvolupar la sensació de pertànyer a un grup. L'educador ha de vetllar per obtenir un bon ambient a classe per millorar la convivència. D'aquesta manera es desenvolupen les capacitats dels alumnes i a el mateix temps s'aprèn a conviure en societat.

L'Associació RYE Espanya imparteix cursos per treballar les emocions, la resolució de conflictes, l'atenció, la memòria, la relaxació i tot el ventall de possibilitats que aquesta disciplina ens ofereix.


Dolors Garcia Debesa, presidenta RYE Espanya


Ioga Nidra, l'art de somiar despert


No cal demostrar les virtuts reparadores de la son, tant física com mentalment. Somiar té una funció terapèutica, artística i espiritual. En canvi, l'alt nivell d'exigència de la vida moderna és un factor constant d'estrès que genera trastorns de son tant en els adults com en els nens, encara que es digui que el nen viu a l'marge de les inquietuds dels "grans" i que dorm com un angelot. Escriu Elizabeth Werlen.

Per certes persones, abandonar-se en braços de Morfeo es converteix en un repte, amb l'obsessió de nits tedioses sense somnis i esmorteïts despertars.

Evitar exposar-se a les tensions inherents a la trepidant modernitat és desitjable, però no sempre possible. Cal continuar realitzant les seves activitats o asseient-se en un pupitre escolar per preparar-se per fer-se "gran". Fins i tot retirar-se en una illa deserta comporta les seves contingències i la seva ració de pors.

Siguin quines siguin les nostres condicions de vida, siguem rics o pobres, malalts o en perfecta salut, joves o vells, l'angoixa de la nostra finitud ens envaeix un dia o altre. Per eliminar les inquietuds, els medicaments de la farmacopea convencional no resolen la problemàtica subjacent i només aporten un alleujament els efectes secundaris són de vegades més temibles que les disfuncions

Què fer? ¿Fugir? ¿Aguantar? ¿Lamentar? O potser millor buscar en nosaltres mateixos el remei inesperat?

El somni dels ioguis
Les perspectives serien ben fosques si Orient no hagués acceptat lliurar una mica dels secrets del seu art de viure amb consciència, i si els occidentals no haguessin percebut les seves aportacions benèfics i complementaris a la recerca de la felicitat i l'equilibri. Divulgant aquestes disciplines que tenen en compte l'ésser humà en la seva globalitat, sembla que han anticipat la necessitat de trobar com adaptar-se als vertígens de la vida actual.

El Ioga, arribat des de temps remots, està cada vegada més al nostre abast. Els efectes de la seva pràctica a tots els nivells de salut són reconeguts fins a tal punt que els metges occidentals, malgrat la seva essència cartesiana, arriben a reescriure'l als seus pacients i ja són incomptables els professors i els practicants en els nostres pobles i ciutats.

Enmig d'escoles i llinatges ben coneguts n'hi ha una que es dedica totalment a la son, es tracta del Ioga Nidra. Aquest ioga de la son i de l'somiar, sorgit de la tradició tàntrica de l'Shivanismo del Caixmir, estava, en els seus orígens, reservat als grans savis. Algunes de les seves pràctiques són esmentades en els Sutras de Patanjali sota el nom sànscrit de Nyasa.

És a partir d'un llarg estudi en els textos fundadors que un iogui indi contemporani, Swami Satyananda, va desenvolupar un mètode despullat dels rituals complicats dels ensenyaments originals i ho va divulgar el 1956.

Tal com el coneixem avui, el Ioga Nidra no és una invenció pròpiament dita, sinó el resultat d'una síntesi de l'procés de relaxació profunda posada a punt en temps immemorials.

Com únicament pot fer-ho la saviesa, el Ioga Nidra coincideix amb els descobriments recents en neurociència, medicina i psicologia.

Si hem somiat amb dormir millor, una sessió de 20 minuts d'aquesta relaxació guiada equival, pràcticament, a tres hores de son. No es tracta doncs de l'evasió nocturna a la qual intentem submergir-nos a la fi de les nostres jornades extenuants, a canvi, es tracta d'un breu somni lúcid, molt recuperador, durant el qual el cos descansa mentre que l'esperit continua despert.

El somni despert
El principi està fundat en un retir progressiu dels sentits, excepte el de l'contacte amb el suport sobre el qual un està instal · lat, immòbil, i el de l'oïda a través del qual són rebudes les consignes d'aquest viatge interior.

En nou seqüències seguint la progressió de l'escala de Patanjali (Transició, Sankalpa, Rotació de la consciència, Respiració controlada, Sensacions per parells oposats, Imatges ràpides, Història simbòlica, Sankalpa, Transició), el recorregut condueix a l'origen de l'jo íntim i acompanya el retorn a l'activitat amb un cos descansat i un estat d'esperit renovat.

Es tracta, doncs, d'un art que demana tacte per focalitzar l'atenció sobre les sensacions corporals i acollir les nombroses estimulacions de l'imaginari. Tant és així, que durant una sessió sàviament guiada, a l'igual que un dofí unes vegades botant per sobre de la superfície de l'oceà, altres submergint-se en l'aigua profunda, un es manté a flotació sobre la línia de flotació, traspassant imperceptiblement, d'etapa a etapa, les fronteres de l'conscient i de el subconscient, portant, de vegades, els tresors amagats de records oblidats o d'enigmàtiques imatges.

La conquesta d'un altre somni
Com tot descobriment fonamental, el procediment és d'una eficacidad inaudita i d'una evident simplicitat. Però si un vol agafar tota la subtilitat, a més de la pràctica assídua amb un professor o de l'escolta de sessions gravades, és necessari rebre una iniciació.

Aquest mètode és transmès a Europa per Micheline Flak, traductora de el llibre del seu autor, Swami Satyananda, Ioga Nidra, del mestre ella va rebre personalment l'ensenyament durant uns quaranta anys. Com a professora d'anglès i de ioga, també és pionera en la introducció de el ioga i de la relaxació en el marc escolar i fundadora de l'RYE França (Recherche pour le Ioga dans l'Education)

Nombrosos professors, educadors, terapeutes, metges de diferents parts de món utilitzen aquesta pràctica amb fins personals i es refereixen a ella dins del seu marc professional, per compensar el son o reeducar, millorar la concentració, aguditzar la memòria, estimular la creativitat, calmar l'excitació, dinamitzar l'apatia, alliberar la paraula ...

Els formadors de RYE Espanya, filial fundada el 2010 a Barcelona, han rebut l'ensenyament de Micheline Flak, heretant així per línia directa la visió teòrica del seu dissenyador, Swami Satyananda, i del seu "saber-fer espiritual". Per la seva banda, es consagren a transmetre l'essència amb precisió i sensibilitat durant els mòduls de formació que donen accés a un certificat *.

El Ioga Nidra en la seva forma original, era competència d'una ascesi per aconseguir un estat superior d'elevació. L'estructura, tal com ens ha estat transmesa avui, respon tant a les necessitats corporals més bàsiques de relaxació com a les aspiracions més subtils d'obertura de la consciència.

L'art de l'Ioga Nidra s'assembla a el d'un funàmbul que passeja entre dos elements, aire i terra. Consisteix en explorar els territoris que van de el cos físic a el cos subtil (els cinc koshas, segons la teoria iòguica), mantenint-se en equilibri sobre la corda de la lucidesa.

Està provat que és també un art per l'art, una font d'inspiracions per a l'artista consumat, així com per al creador que dorm en el fons de cada un d'entre nosaltres i espera el prodigi de ser revelat.

Elizabeth Werlen és formadora RYE Espanya



Audios de Yoga Nidra per escoltar i descarregar

Ioga i necessitats educatives especials


La diferència ens fa únics i especials. El ioga treballa a la persona de forma integral, respectant la seva individualitat.

Els mestres, els pares i la societat en general, tenim la responsabilitat de fomentar la igualtat de drets entre les persones. En l'àmbit escolar, veiem que hi ha una part de l'alumnat que necessita una atenció especial per poder desenvolupar les seves capacitats. I és des d'aquesta perspectiva que un grup de professionals especialitzats en tècniques de ioga a l'educació (TYE) i en tècniques de relaxació a l'aula (TRYE) ens dediquem a investigar com el ioga pot afavorir els aprenentatges dels alumnes en general i de els que necessiten una atenció especial.

D'altra banda, la pràctica de prendre consciència de l'propi cos, de treballar la respiració, la relaxació o l'atenció, promou en els nens i adolescents l'autocontrol, el desenvolupament d'habilitats personals, augment de l'autoestima, millora de les relacions socials, equilibri emocional, reducció de l'estrès i major capacitat de relaxació. A partir d'aquí, podrem treballar l'atenció i la concentració tant a l'aula com en la vida diària.

La pràctica sistemàtica de l'ioga, ajuda a superar molts dels reptes que han d'afrontar aquests alumnes i si es fa extensiu a les famílies, també sortiran beneficiades.

Comprendre la diversitat, és entendre que tots som iguals i alhora diferents i això ens fa únics i especials. La diferència ha de servir per enriquir-nos i alhora, per continuar aprenent. Donar resposta a les necessitats educatives especials, requereix una actuació específica que ve donada per factors personals o socials, relacionats amb situacions diverses: altes capacitats, mancances lingüístiques, de comunicació, discapacitats físiques i psíquiques, sensorials o trastorns més greus de la personalitat, de la conducta, o de el desenvolupament.

A part de les actuacions que es fan en els centres educatius, també hem de tenir en compte, la influència de l'entorn. Per això s'ha de treballar de forma coordinada amb altres sectors com el familiar, amb el qual cal establir línies d'actuació durant l'etapa escolar. Aquest enfocament holístic prepararà a l'alumne per a la vida, treballant les habilitats socials, l'autoestima, les emocions, la creativitat i la seva independència.

Cal tenir els recursos necessaris perquè tots els alumnes assoleixin el desenvolupament integral de les seves potencialitats i puguin formar part d'una societat més justa. L'escola és un bon lloc per potenciar la convivència, la solidaritat, la tolerància i l'atenció a la diversitat.

Amb l'aplicació de l'ioga, que significa unió, podem contribuir a la construcció d'un model educatiu més ampli que doni resposta a una sèrie de necessitats que tenen alguns alumnes per obtenir millors resultats en relació a l'aprenentatge i al seu desenvolupament personal.

Per totes aquestes raons RYE Espanya llança el seu primer seminari dirigit a tots / es els professionals de l'educació sobre el tema «Com el ioga ofereix alternatives per a l'alumnat amb necessitats educatives especials». Els docents ens trobem amb tot tipus de trastorns: dislèxia, TDHA, manca de coordinació motriu, ansietat, trastorns per comportament pertorbador, disocial, tics, tourette i una llarga llista d'etiquetes que han estat utilitzades per descriure comportaments «especials» dins de les aules. El present seminari està destinat a tot el personal docent ja sigui especialista o no ja qualsevol persona interessada en el tema.


Dolors Garcia Debesa, formadora i vicepresidenta RYE Espanya


El ioga a l'escola, un aprenentatge per a la vida


Si entenem l'educació com un aprenentatge per a la vida, veurem que depassa la mera funció instrumental i s'estén cap al desenvolupament integral de la persona. El ioga treballa des d'aquesta perspectiva, tenint en compte que som una unitat: cos, ment i esperit.

L'escola és un espai per al coneixement d'un mateix i de l'món, en ella podem desenvolupar les qualitats que ens fan realment humans. Aprendre a viure junts, a ser responsables de nosaltres tenint en compte a l'altre, a crear un ambient de respecte cap a un mateix i cap als altres, va desenvolupant un codi ètic i social que ens servirà per conviure dins de la societat.

El ioga contribueix a despertar les «intel·ligències múltiples» que tenim, a ser més creatius, intel·ligents, feliços i lliures. Per a un bon aprenentatge, el cos necessita estar relaxat, la respiració ha de ser lliure, les emocions, equilibrades i la ment ha d'estar concentrada: «aprendre a aprendre».

El llibre va dirigit a mestres, pares, educadors i tota persona interessada en l'educació com a motor de canvi. Consta d'una part teòrica, una part pràctica i una avaluació dels resultats.


Dolors Garcia Debesa


El ioga a l'educació


Els Sutras de el savi Patanjali, la base de l'ioga a l'educació.

En l'article publicat a la web de Ioga Síntesi, Escola de Formació de Professors, Mª Teresa Lladó parla de les bases de l'ioga a l'educació.


  

Ioga i educació en Yogaworld
per Eulàlia Muñoz


Experiències de transformació d'una professora d'anglès i ioga, com el ioga ha influït en la seva trajectòria professional i humana.

Eulàlia Muñoz, catedràtica d'anglès i presidenta de l'RYE Espanya parla per Yogaworld sobre el diàleg entre el ioga i els adolescents. llegir article "Experiències: ioga i educació"


Ioga a l'aula, "Quaderns de pedagogia"


Article que ofereix una pràctica aplicada a una classe de segon d'ESO d'anglès i l'objectiu és el de potenciar la seguretat en un mateix.

Revista: "Quaderns de pedagogia"

Publicació: nº 419, de gener de l'any 2012.

En el nº 419 de gener de l'any 2012 "Quaderns de pedagogia" ha publicat l'article sobre l'aplicació de l'ioga a l'aula realitzat per Eulàlia Muñoz professora d'anglès a secundària i formadora de l'RYE Espanya. Un bon exemple d'el valor afegit que aporta el ioga a una activitat d'aprenentatge, potenciant l'atenció, la concentració, la memorització i la creativitat.

El ioga a l'aula facilita l'aprenentatge i millora la relació entre professorat i alumnat, una afirmació ja defensada en les II Jornades sobre estrès laboral docent. Malalties que pot provocar, celebrades a Barcelona els dies 19 i 20 de març 2010 pel Col·legi de Llicenciats en Psicologia de Barcelona en la qual van participar alguns dels membres del nostre grup. Tot i que el ioga és una disciplina, ciència i filosofia mil·lenària, ho percebem, avui més que mai, com actual i viu.

Des de fa uns trenta anys sorgeixen en diferents parts de món equips formats per metges, psiquiatres, experts en ioga i mestres, que busquen comprovar, a nivell científic, la seva eficàcia com a element d'ajuda en diferents malalties, teràpies i, com no, en el món escolar que tan necessitat aquesta de concentració. En relació amb l'entorn escolar i al llarg d'aquests darrers trenta anys, la influència positiva de l'ioga ha estat provada en occident en països com França, Bèlgica, Regne Unit, Itàlia, Grècia, Brasil, Xile, Uruguai, Israel i els Estats Units. D'altra banda, trobem el ioga dins dels currículums optatius en diverses escoles angleses, nord-americanes, australianes, coreanes i franceses.

La pregunta és: ¿En què pot ajudar-nos el ioga en el context de l'aula? Entre les múltiples raons per les quals el ioga s'està convertint en un element vàlid i útil dins les nostres aules, hi ha el fet que el nostre alumnat no ha desenvolupat seva intel·ligència emocional correctament, la qual cosa ha comportat un augment de trastorns mentals com: depressió , estrès davant els exàmens, disfuncions alimentàries, obesitat i problemes de tipus psicosomàtic i / o social com el "bullying", l'automarginació, l'autoexclusió, etc .. el ioga pot donar un cop de mà davant de trastorns físics (postura corporal), psíquics i, igualment, emocionals.
Eulàlia Muñoz, presidenta RYE Espanya



I Jornada de ioga i educació a la UAB


Primera Jornada sobre Ioga i Educació a la Universitat Autònoma de Barcelona 2011.

Una altra escola és possible
Conferència a càrrec de Lídia Serra amb la participació de | Helene Martinolle de l'RYE i diferents tallers oferts pel grup de recerca sobre el ioga a l'educació de l'ICE de la UAB i la participació de Pilar Iñigo (membre de comitè pedagògic de AEPY) .

Article publicat a la revista IOGA nº 73 de l'AEPY, desembre de 2011.




Ioga i actitud docent
Com harmonitzar l'aula i gestionar l'estrès


Comunicació presentada a les III Jornades sobre l'estrès laboral en els professionals de l'món educatiu a Barcelona.

Reflexió sobre què pot fer el docent abans, durant i a l'acabar la classe per poder gestionar el seu estrès laboral. Com gestionar la classe de forma iòguica.

La present comunicació i moltes més sobre el tema es troben en el llibre "Formació per a la prevenció i teràpies preventives de l'estrès en el món educatiu". Publicat per ISEP intervenció. Publicacions de l'Institut Superior d'Estudis Psicològics. ISBN978-84-95647-81-8.



Ioga a l'educació:
Un repte fet realitat


Presentació del grup de Formadors de l'Ioga a l'Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona, la seva trajectòria i la seva metodologia RYE (Recherche sur le Ioga dans l'Education).

L'article aprofundeix en les bases de la metodologia RYE. Revista AEPY no.70 novembre 2010


Viure en aules relaxades


Comunicació presentada al Primer Congrés sobre l'Estrès en els Docents el 2010. S'ofereixen els resultats d'una experiència en la qual s'ha aplicat el Ioga a Secundària.

Aquest article és una comunicació que va tenir lloc al 2010 dins el Primer Congrés sobre l'Estrès en els Docents organitzat pel Col.legi de Psicòlegs de Catalunya.

La comunicació exposa un estudi realitzat per Eulàlia Muñoz i Encarnación Romero dues professores d'anglès a secundària i analitza els resultats d'unes enquestes fetes als alumnes després d'un any de 10 minuts de relaxació, de pràctica de asanes i alguna tècnica respiratòria per aconseguir una major receptivitat per part de l'alumnat.

La present comunicació i moltes més propostes es troben en el llibre "L'estrès laboral dels docents. Malalties que olla provocar i Propostes terapeutiques ". Publicat per ISEP intervenció. Publicacions de l'Institut Superior d'Estudis Psicològics. ISBN978-84-95647-78-8.



Un espai per al ioga a l'educació escolar (Secundària)


Uns dels primers articles escrits sobre el tema de l'Ioga a l'educació a Espanya. Fonaments bàsics a considerar en l'aplicació de l'ioga a l'aula. Primeres experiències.

Aplicació de l'ioga a l'entorn de l'aula, experiències de dues professores de secundària que porten utilitzant el ioga a l'aula des del 2003.

Ofereixen respostes a les següents preguntes: ¿En què pot ajudar-nos el ioga dins de l'aula? Quins són els elements bàsics en l'aplicació de l'ioga a l'aula? Revista AEPY n.62. Octubre de 2007.




Ioga a l'institut


Reflexions sobre una experiència personal. 2007.

Experiències d'una professora d'anglès i ioga i l'aplicació de l'Ioga a l'aula. Com el ioga ha transformat la seva vida personal i professional.

Revista Yogaworld no.3, 2007.



Què és el ioga educatiu?


El ioga educatiu és el tema desenvolupat en l'article escrit per Eulàlia Muñoz, presidenta i formadora de RYE Espanya, publicat en el nº 2 de la revista "Propostes per a una escola afectiva" coordinada per Luís López González

Ioga és la unió entre cos, ment i esperit. Segons Patañjali (primer compilador de tot el coneixement iòguic en forma escrita), el ioga és "el cessament de la fluctuació de la ment".

El Ioga Educatiu no és la realització per part dels alumnes d'exercicis tal com se solen desenvolupar en una classe de ioga per a adults. El Ioga Educatiu té dues vessants: la primera consisteix en la pràctica de l'ioga en família en un centre de ioga. La segona, en integrar el ioga dins el currículum escolar, participant tot el professorat o part d'ell. En aquesta segona opció, l'objectiu és ser útil per a la pràctica docent, adaptant-se a la realitat de l'entorn, aula, moment, grup, assignatura ... Representa un "SAM_2522traje fet a mida" pel docent, que és el "sastre", i part tant del seu coneixement com a docent com de practicant de ioga.
El Ioga Educatiu tampoc és "Ioga per a nens", en el qual els nens / es van a classe de ioga per a explorar i descobrir el seu cos, per jugar, dibuixar, ballar, cantar i per connectar amb el seu ésser més creatiu. El professor de Ioga per a nens introdueix a aquests a el ioga, mentre que el de Ioga Educatiu els obre les portes a un aprenentatge holístic amb dos objectius: un aprenentatge més agradable, eficaç i senzill, i que coneguin el ioga per a incorporar-lo en la seva vida quotidiana , aprenent a relaxar-se, conèixer-se, a mantenir una postura correcta, respirar de manera correcta. És a dir, que l'alumne senti com el ioga l'ajuda a manejar-se en la vida i gaudir de l'experiència de viure.



  • Altres publicacions

    RYE, 40 anys de ioga a les aules

RYE, 40 anys de ioga a les aules

RYE és una associació formada per educadors i professors de yoga. El seu objectiu és utilitzar la pràctica del yoga en l'àmbit educatiu per tal de desenvolupar les potencialitats dels nens i joves de la nova generació.


Com el yoga modifica la classe de Ciències Socials

Per què ensenyar ioga als alumnes? Donem classe en bones condicions! Bona lectura!


7 raons per introduir el ioga a les aules. Educació 3.0

Ajudem a créixer amb un cervell sa i feliç en un entorn òptim per a l'aprenentatge.


Experiència de yoga i llengües a l'escola de primària de Georges Charpak de Bastia (Còrsega)


Descobreix la relació ioga-educació en l'espai infantil del magazin


Ioga a l'escola i a casa: l'educació continua avançant


Ioga en Educació: escoltar el cos, sentir les emocions, obrir la ment


Ioga i educació. Un aprenentatge per a la vida


Share by: